• MINISTROVI DOPRAVY SME VYSTAVILI VYSVEDČENIE ZA PRVÝ POLČAS JEHO MANDÁTU

    Minister dopravy Árpad Érsek prevzal ministerstvo dopravy po predchodcovi, Romanovi Brecelym v septembri 2016. V skutočnosti však bolo od začiatku jeho pôsobenia cítiť silný vplyv na riadenie ministerstva nominanta strany SMER, štátneho tajomníka Viktora Stromčeka a fakticky až po jeho odchode z ministerstva v marci 2018 bolo vidieť reálny výkon terajšieho ministra dopravy.

    Predchádzajúci ministri nechali na stole Árpadovi Érsekovi množstvo “časovaných mín” ( podpísaná, ale nedotiahnutá zmluva na obchvat Bratislavy, meškajúce diaľničné úseky pri Ružomberku, meškajúca výstavba tunelu Višňové, katastrofálne podfinancovanú údržbu železničnej a cestnej infraštruktúry, otvorené tendre na nepotrebné IT systémy…).

    Bohužiaľ, aj potom, ako vstúpil do riešenia týchto problémov, bolo a je vidieť, že má veľmi slabý vplyv na zmeny v manažmentoch v organizáciách s účasťou štátu, ktoré sú vo veľkej miere zodpovedné za liknavé riešenie problémov v týchto spoločnostiach. Či už ide o NDS a v ostatnom čase aj v spoločnosti ŽSR a ZSSK, kde sme boli v nedávnych týždňoch svedkami niekoľkých mimoriadnych situácií.
    Namiesto toho, aby čo najrýchlejšie spustil vstup súkromného sektora do železničnej dopravy, zrušil aj jedinú súťaž na linku Banská Bystrica- Bratislava. Podľahol tiež tlaku koaličného partnera, strane SNS a opätovne spustil prevádzku IC vlakov, ktoré úplne zbytočne odčerpávajú kapitál zo spoločnosti ZSSK a navyše to bolo aj dôvodom odchodu súkromného dopravcu, Regiojetu, s ktorého službami tu bola nadpriemerná spokojnosť.
    Aj naďalej pokračuje pre verejnosť neprehľadný spôsob výstavby diaľničnej siete. Prakticky nieje verejnosti známe, aké priority vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest má minister a či úseky, ktoré sa reálne pripravujú do výstavby sú naozaj tie najpotrebnejšie. Milóny eur sa tak môžu nekontrolovane vynakladať na prípravu úsekov, ktoré vôbec nie sú potrebné v najbližších 10 rokoch, avšak finančné prostriedky na potrebné úseky chýbajú.
    Nedostatočné financovanie základnej kostry cestnej siete, ciest 1 tr. a mostov na nich je známa vec a aj minister vie, že na opravu ciest a mostov v nevyhovujúcom a havárijnom stave je potrebných viac ako 600 mil eur, napriek tomu nedokáže presadiť navýšenie prostriedkov v rozpočte pre podporu údržby tejto cestnej siete. Naopak, sme svedkami, podľa návrhu rozpočtu na rok 2019, že na tieto cesty pôjde stále rovnaká čiastka (40 mil. eur), ako v minulosti, hoci nám neustále stúpa podiel ciest 1 tr. v nevyhovujúcom a havárijnom stave, konkrétne od začiatku roku 2018 do júna 2018 z 36, 4% na takmer 41 %! A stav týchto ciest sa tak bude ďalej len zhoršovať.
    Na druhej strane minister mlčí pri uplatňovaní sociálnych nesystémových opatreniach, ktoré zaviedol Robert Fico ( vlaky zadarmo) a aj tieto prostriedky mu potom chýbajú tam, kde sú potrebné oveľa viac.
    Nakoniec, čo možno hodnotiť na práci ministra za ostatné 2 roky pozitívne? Nie je toho veľa. Azda najviac to, že prišiel s návrhom zníženia drakonických pokút za nezakúpenie diaľničných známok, to isté v oblasti kontrol STK. Nuž na tomto je možno chváliť len to, že skopíroval návrhy SaS, ktoré sme dávno predtým predložili do pléna NRSR. Mohli platiť oveľa skôr. Rovnako ako práve predložený vládny návrh zákona o liberalizácii v osobnej doprave, teda zjednodušení podnikania v taxislužbách, aj ten sme mu “predstavili” pred vyše rokom v NRSR.
    Nakoniec k známke, moje hodnotenie by bolo 4, avšak, ak beriem do úvahy posledný rok, kedy sa vehementne snaží z toho mála, čo mu poskytne minister financií urobiť pre svoj rezort a verejnosť ( aj vďaka tomu, že sa konečne nechá inšpirovať dobrými nápadmi SaS) , s prižmúrenými očami 3 mínus.
    A na záver len jedno, naozaj neviem, čo pána Érseka, motivuje ostať na pozícii ministra dopravy, lebo, ak by si chcel naozaj zachovať charakter, o ktorom písal vo volebnej kampani jeho stranícky predseda, tresol by na rokovaní vlády o rozpočte, potom, ako mu do rezortu príde menej peňazí ako v minulom roku, päsťou po stole a slovami, “motoristi si za svoje dane zaslúžia viac”, by okamžite abdikoval z funkcie.
     

    S pozdravom
    Miroslav Ivan

Comments are closed.